יוגה ומערכות יחסים - מה שבין אדם לאדם - המשך

לא קל לפתח יציבות גם שלא בזמן משבר, אולם כיצד ניתן לעשות זאת בלב הסערה, כאשר אנו בחרדה, כאשר הפחדים מציפים אותנו, כאשר אנו רותחים מכעס?

אין לנו שליטה על הרגשות והמחשבות שלנו, אולם יש לנו שליטה על תשומת הלב. אנחנו יכולים לבחור היכן להניח אותה. העובדה שיש לנו שליטה כזו – מעוררת ביטחון. דבר נוסף שנרצה להבין הוא שחרדה ופחד הם בלתי נמנעים, הם טבעיים לחיים הללו, והם אינם מעידים על בעיה. פחד הוא רק ביטוי לכך שיש לנו משהו יקר שאנו פוחדים לאבד. הפחד יהפוך להיות בעיה רק אם יגביל את הפעולות שלנו וימנע מאתנו להתקדם לעבר המטרות שלנו.

במצב של חרדה עלינו להחזיר את תשומת הלב לפעולה שאנו עושים, כמו בתרגול מדיטציה של מיקוד באובייקט: אנו חוזרים שוב ושוב לאובייקט ההתבוננות או לפעולה שעושים. לא משנה כמה פעמים נדדה תשומת הלב למחוזות אחרים, חשוב רק שהחזרנו אותה בהתמדה. אם אתמיד בכך, החרדה תתפוגג בהדרגה. ידע נכון יהיה להבין כי חרדה איננה הבעיה ובעזרת השליטה בתשומת הלב להעביר אותה אל הפעולות המועילות בסיטואציה.

כיצד להגדיר את המטרות שלנו?

המטרות שלנו הן בסיסיות ביותר. מטרה אחת תהיה לשרוד – לשמור על הקיום שלנו. מטרה שנייה היא לסבול פחות, לעשות לנו טוב. כולנו פועלים בהתאם למטרות על הללו, וכל המערכות שלנו: גוף, הכרה, אנרגיה, ידע ותכלית – תומכות בהן.

אם נבסס את ה״טוב״ שלנו על משהו זמני, גם הטוב יהיה זמני. על כן מוטב שנניח את הטוב שלנו על בסיס יציב יותר, ננסה לגלות מי אנחנו ולגדול במודעות. ידע נכון יכוון להבחין בין מה שקבוע ומה שמשתנה וזמני. כל מה שמופיע משתנה, ואין לנו יכולת לראות את הקבוע, הוא איננו גלוי. לכן עלינו להשתמש בתוכני ההכרה הזמניים בכדי לגלות את המודעות.

להיות מודעים למה שמרגישים, לרגש האוטומטי, הוא תנאי מוקדם למודעות. משם נגלה מה הרגש שעומד מאחורי ההרגשה ונראה שהוא תוצר של ידע קודם. לאחר שראינו זאת נוכל לחזור לסיטואציה כאשר אנו מחזיקים את המטרה שלנו כנגד עינינו ולפעול באופן מודע כדי לקדם אותה בהתאם לנסיבות. כל פעם שאנו פועלים בניגוד לרגשות האוטומטיים שלנו, אנו פועלים כנגד הידע הקודם ובעד עצמנו.

אנחנו חיים את חיינו מתוך ציפייה לגמול על ההתנהלות שלנו. הציפייה הזו הינה מקור לסבל. שירות ללא ציפייה, נתינה ללא תנאי הן פירות של התרגול. כאשר נפעל באופן מועיל בעולם ונגדל במודעות כך נוכל לפעול ממקום נקי ללא ציפייה לגמול. זה פועל יוצא של חיים במודעות, ולא משהו שניתן לזייף או לחתור אליו ישירות. תכונות אלו מתפתחות כאשר חיים במודעות.

כדאי לשנות את נקודת המבט שלנו: במקום לראות את הקושי ואת אי ההצלחה, לראות את המאמץ והכוונה שלנו ושל בן זוגנו להביא שינוי, ולהשלים עם כך שתהליך הלמידה יכול להמשיך לנצח. מתוך כך שרואים את הקושי שלנו, יכולים גם לראות את הקושי של האחר העומד מולי.

הרגלים שייכים להכרה, אלו הן סמסקרות: פעולות אוטומטיות החוזרות על עצמן. להרגלים יש נטייה להידבק, ועד שמשהו לא מצביע על ההרגל, לא תמיד נבחין שהוא שם.  וגם לאחר שנבחין בו צריך כוח אדיר כדי לגבור עליו. עלינו לראות את התשוקה לנהוג על פי ההרגל, להסיח את תשומת הלב מהתשוקה ולהניח אותה על הפעולות המועילות. זאת עלינו לעשות כל יום וכל הזמן, עד שהדבר יהפוך להרגל חדש. זו פעולה בלתי פוסקת ולכן כה קשה. אנו שואפים לעשות זאת משום שרק כך נוכל לשלוט ב״רכב״ שלנו ולהיות חופשיים להגיע לכל מקום; רק אם נשלוט בתשוקה יהיה לנו חופש פעולה בעולם.

אין לנו שליטה על הרגשות שלנו אולם יש לנו שליטה על המכשיר שלנו ועל תשומת הלב שלנו. אנחנו יכולים לפעול באופן חופשי שאינו תלוי ברגשות בהם לא בחרנו. אנו לא נפסיק להרגיש אותם אבל לא נניח להם לנהל את הפעולות שלנו. אנו רוצים שאת הפעולות לא תנחנה המחשבות והרגשות שלנו, שהן ספונטניות ומתרחשות ללא שליטה, אלא דווקא פעולה מכוונת של חשיבה המשקיעה מאמץ בכדי לפעול באופן המועיל ביותר בכל סיטואציה.

לבסוף חשוב להבין שמערכות יחסים דורשות השקעה. כדי להיטיב איתן עלינו להתמיד בפעולות של קרבה. עלינו להשקיע זמן ומאמץ מתמיד כדי להזין את מערכות היחסים שלנו. מערכות היחסים בהן הייתה השקעה מתמדת אלו מערכות היחסים ששרדו ונוכחות כרגע בחיים שלנו. כמו כן, עלינו לזכור מה המטרה של מערכת היחסים ואיזה פעולות עלינו לעשות כדי שהיא תמשיך לשרת את המטרה הזו. וכן, חשוב לזכור ששינוי לוקח זמן, שיש לנו הזדמנות בכל רגע נתון להתחיל מחדש ולדייק את הפעולות שלנו.

וכן כדי להניע את כל התהליך של רכישת ידע חדש נכן ומועיל לחיים שלנו, חשוב להמשיך ולתרגל מדיטציה, בכדי למקד את תשומת הלב ולשלוט בה. היא המפתח לפעולות יותר מועילות אשר יזינו אותנו ויסייעו לנו לגדול במודעות. תוצאות הפעולות המועילות יתנו פירות שיזינו גם את האנשים סביבנו.

גם ביחס למערכת החיים שאנו מנהלים עם הסביבה יחולו אותם כללים, שכן אנו ניזונים מהסביבה והאחריות שלנו להזין אותה בחזרה לטפח אותה. האחריות שלנו היא לא לזהם אותה ולהעניק לה את התנאים המתאימים לשגשוג.

מה שעלינו לדעת כדי לשפר את מערכות היחסים שלנו, בכמה משפטים:

  • אנחנו אחראים על הטוב בחיינו.

  • מערכות היחסים שלנו אינן יכולות לעשות לנו טוב כל הזמן.

  • עלינו לבסס את הטוב שלנו על המודעות ולא על תוכני ההכרה – מחשבות, תחושות ורגשות.

  • מעשים רעים אינם נעשים על ידי אנשים רעים, אלא על פי ידע שגוי.

  • אנחנו כולנו פועלים על פי ידע שונה.

  • הרגשות הן השתקפות של ידע קודם אשר אינו רלוונטי בהכרח לסיטואציה נתונה.

  • ידע נכון יהיה מבוסס על פעולה מודעת ולא על תוכני ההכרה.

  • ידע נכון איננו תופס חרדה כבעיה, ומציע לנו, בעזרת הכוונה של תשומת הלב, לחזור ולהתמקד בפעולות שיקדמו אותנו לעבר המטרות שלנו.

  • מערכות היחסים שלנו ישתפרו כאשר נביע פחות דרישה שבן או בת הזוג יתנו לנו משהו שאינם מסוגלים לתת.

  • זו האחריות שלנו להסביר, לספר, לשתף את בן הזוג כדי שיוכל להבין אותנו.

  • דרישה להקשבה לא תסייע, היא רק תפגיש אותנו עם התנגדות. המפתח להקשבה הוא שיתוף ממקום מקבל ואוהד.

  • עלינו להבין ששינוי הוא תהליך הלוקח זמן ורצוף במעידות.

  • האחריות לשינוי היא אצלנו, לא אצל מי שעומד מולנו.

  • כאשר אנו מתכוונים לטוב, פועלים בחמלה בסובלנות, באהדה, זה גורם לצד השני לחוש טוב ולהתרחב ואז תתאפשר הקשבה.

  • חשוב לזכור ולהזכיר את המטרה המשותפת שיש במערכת היחסים כדי לאפשר לה ליצור חזית מאוחדת על אף  אי ההסכמות.

  • לבסוף, חשוב להבין שמערכות יחסים דורשות השקעה.