סוטרות יוגה של פטנג'לי
מאמרים על סוטרות היוגה של פטנגלי.
מבוסס על פרשנות של גלית לוין, המסבירה את הטקסט המיוחד הזה, באופן ברור ונגיש.
פרשנות המאפשרת להבין את הרלוונטיות שלו לחיים שלנו, כאן ועכשיו, על מנת שנוכל להשתמש בו כדי ליצור שינוי.
בחרתי לכתוב עליו משום שאני מבינה את הכוח האדיר שטמון בו.
סמדהי פדה - הפרק הראשון
הפרק הדן במצב של הכרה בהירה והידע המתקבל במצב זה
Atha yoga nusanam - עתה מתחיל הלימוד השלם של היוגה.
yogas citta vrtti nirodhah - יוגה היא חדילה של גלי ההכרה.
Tada drastuh svarupe vasthanam – רק אז הפורושה, או הרואה, יתגלה בצורתו הטבעית, האמיתית.
Vrtti sarupyam itaratra – במצב אחר, כשגלי ההכרה אינם במצב של חדילה, הפורושה יראה בהתאם לגלים.
vrittayah pancatayyah klista – התנודות הן חמש: כואבות ולא כואבות.
vritti sarupyam itaratra – חמשת סוגי התנודות הם: ידיעה תקפה (נכונה), ידיעה מוטעית, המשגה (דמיון), שינה וזיכרון.
pratyaksa numana gamah pramanani – ידיעה תקפה, מבוססת על תפיסה, הסקה ועדות.
viparyayo mithya – jnanam atadrupa pratisthar – ידיעה מוטעית היא ידע שגוי שאינו מבוסס על דמותו (הממשית) של זה (של האובייקט שמונח בבסיסה).
sabda jnana nupati vastu – sunyo vikalpah – המשגה מושתת על מילים שאין מאחוריהן אובייקט אמיתי.
abhava pratyaya larnbana vrttir nidra – שינה היא תנודה המבוססת על רעיון – מוצג של אי התרחשות (של תכני תודעה אחרים).
anubhuta visaya sarnpramosah smrtih – זיכרון הוא שימור של אובייקט שנחווה בעבר.
abbyasa vairagyabhyam tan nirodhah – הגבלת (התנודות) אלה (מושגת) באמצעות אימון ואי-השתוקקות.
tatra sthitau yatno bhyasah – אימון הוא המאמץ (להשגת) יציבות בזה (במצב של הגבלה)
sa tu kala nairantarya satkara sevito drdhabhumih – אבל (אימון) זה מבוסס היטב (רק לאחר ש) טופח כראוי ולאורך זמן ברציפות.
drsta nusravika visaya virsnasya vasikara sarnjna vairagvarn – אי השתוקקות או (ויתור על החזקה) היא ידיעת השליטה של (היוגי שהוא) ללא צמא לאובייקטים הנראים והמתגלים.
tat pararn purusakhyater guna vaitrsnyarn – (הצורה) העליונה של (אי השתוקקות) זו היא אי צמא לרכיבי היסוד (הגוּנוֹת) (הנובעת) מראיית העצמיות (הפורושה).
vitarka vicara nanda smita nugamat samprajnatah – הדרך להגיע לידע השלם עוברת דרך ארבעה שלבים. ויטרקה – התנסות ישירה באובייקט. ויצ'ארה – חקירה על הטבע של האובייקט. אננדה – החקירה מובילה לכך שהאובייקט נחווה כנועם או איננו מהווה מקור לסבל. אסמיטה – החקירה מובילה לגילוי הזהות העצמית של האובייקט.
virama pratyaya bhyasa purvah sarnskara seso nya – מצב נוסף עולה כתוצאה מהתרגול הקודם (הידע השלם) שבו כל פעילות ההכרה חדלה אבל הסמסקרות נשארות.
bhava pratyayo videha prakrtilayanarn – המקום שהוא מעבר לידע, בו יש הפרדה מלאה בין פורושה לפרקריטי הוא טבעי לחסרי הגוף ולמתמזגים בפרקריטי.
sraddha virya smrti Samadhi prajna purvaka itaresam – במקרה של האחרים, קודמים לה אמונה, מאמץ, זיכרון, הכרה בהירה, וידע.
tivra sarnveganam asannah – הנחושים בעלי הדחף החזק קרובים (לסמדהי)
mrdu Madhya dhimatratvatvat tato pi visesah – כתוצאה מכך (שהדחף עשוי להיות) חלש, בינוני או חזק ישנו גם הבדל (במידת הקרבה לסמדהי)
Isvara pranidhanad va – או שסמדהי עשוי להיות מושג על ידי התמסרות מוחלטת לאישוורה – Isvara, מקור השפע.
tatra niratisayam sarvajna bijam – בו זרע ידיעת הכול, אין מעליו.
vyadhi styana samsaya pramada lasya virati bhranti darsana labdha bhumikatva navasthitatvani citta viksepas te ntarayah – המכשולים המסיחים את הדעת הם: ניתוק מהעצמי, עייפות, ספק, פזיזות או חוסר תשומת לב, עצלות, הסחת דעת עם התעוררות התשוקות, ראייה מוטעית או תפיסה שגויה של המציאות, חוסר יכולת להשיג את המטרה ואי יציבות.
duhkha daurmanasya ngam ejayatva svasa prasvasa viksepa saha bhuvah - הסימפטומים של חוסר יציבות בהכרה הם: כאב או כיווץ של כל המערכת (גוף, הכרה); חוסר שביעות רצון או מחשבות שליליות; חוסר יציבות בגוף; חוסר יציבות בנשימה.
tat pratisedhartham ekatattva bhyasah – כדי להימנע מהם צריך להתמיד (אביאסה) להתמקד בעקרון אחד.
maitri karuna mudito peksanam sukha duhkha punya punya visayanam bhavanatas citta prasadanam – הכרה שקטה מגיעה מתוך גישה מנטלית של ידידות כלפי שבעי הרצון, חמלה כלפי אלו הסובלים, שמחה כלפי אלו המצליחים ושוויון נפש כלפי הרעים.
pracchardana vidharanabhyam va pranasya – או על ידי הפניית תשומת הלב אל הנשיפה והעצירה שבסוף הנשיפה.
visayavati va pravrttir utpanna manasah stithi nibandhani – על ידי פעולה אינטליגנטית של אובייקטים חושיים שיקדמו שליטה ויציבות בהכרה.
visoka va jyotismati – או (שהגבלה מושגת באמצעות פעילויות מנטליות שהן) חסרות צער ונוסכות אור.
vita rag a visayam va cittam – ניתן להשיג יציבות בהכרה דרך מיקוד באדם או אובייקט שהם חופשיים מתשוקות.
svapna nidra jnana lambanarn va – ניתן להשיג יציבות בהכרה על ידי ידע שמגיע דרך שינה וחלומות.
yatha bhimata dhyanad va – או על ידי מיקוד במשהו שאנחנו מעריכים.
parama nu parama mahattvanto sya vasikarah – ואז (בעקבו טכניקות אלו) תהיה לנו שליטה מהדבר הגדול ביותר עד לדבר הקטן ביותר.
kina vrtter abhijasye va maner grhitr grahana grahyesu tatsthatad an Janata samapattih – מבחינתו של מי שפעילותו המנטלית פחתה, שהוא כמו אבן חן שקופה, ישנה התמזגות (סמאפטי) של התופס, התפיסה ומה שנתפס.
ctayai va savicara nirvicara ca suksma visaya vyakhyata – באותו אופן מוסברים (שני סוגי מדיטציה נוספים:) ״ס־ויצ׳ארא״ (״מדיטציה שיש בה חקירה״) ו״ניר־ויצ׳ארא״ (״מדיטציה שהיא מעבר לחקירה״), שהאובייקטים שלהם מעודנים יותר. תרגום: דני רוה
suksma visayatvam ca linga paryavasanam – תהליך החקירה ממשיך עד לדברים מעודנים, כשהמעודן ביותר הוא הלא ממומש.
ta eva sabuijah samadhih – כל אלה נכללים בקטגוריית ״סמדהי עם אובייקט״.