פיתולים לאורך קווי המשווה של הגוף

 

תמונות עדיין לא הוזנו במאמר - בקרוב

 

גן העדן הפנימי מצוי בתוכנו .... נעים להתבונן פנימה ולחוש את עיני המודעות נפתחות ומביטות. הכוונת המבט הפנימי אל קווי המשווה של הגוף אל צירי התנועה האורכיים והרוחביים פותחת ערוצים אנרגטיים ונותנת תחושת ביטחון וכיוון פנימי. הצירים של התנועה מהווים עוגן לתשומת הלב ומאפשרים מרחב של תנועה ונשימה לאורכם.

 

גם לחלל הפנימי יש מפה, בבואנו להניח את הגוף בתנוחות היוגה. צירי התנועה הנעים בין שני קצוות של תנועה יוצרים דיאלוג פנימי המייצר אנרגיה, מידת המאמץ הנכון שנשקיע בכדי לאפשר לדיאלוג לתמוך בשני הקצוות תקבע את מידת השקט והרכות שנביא לתנוחה ותחבר אותנו לגן העדן המובטח.

 

ציר רוחב ואורך של הגוף חוצים את הגוף במישור הפרונטאלי וההוריזונטאלי וסוללים את הדרך לישורת של הגוף בתנוחות. העבודה לאורך צירי התנועה של הגוף משמעותית במיוחד בכל התנוחות בהן משולב פיתול. בכדי לאפשר פיתול עמוק עלינו להתפתל סביב ציר התנועה אשר מסמן ומוליך את תנועת הפיתול כמו זרם חשמלי דרך הגוף, מהעקבים בעמידה או מבסיס האגן, בישיבה, עד לקודקוד.

 

מאחר וטווח התנועה הגדול ביותר בפיתול מצוי בצוואר, וטווח התנועה המוגבל ביותר באגן אנו עשויים לפתל את הראש על חשבון תנועה של האגן. בכדי למנוע זאת נתחיל את תנועת הפיתול של הגוף מכפות הרגליים או האגן ונסיים את תנועת הפיתול בצוואר ובראש.

 

הפיתול בצוואר ובראש מתרחש כהמשך ישיר של תנועת הפיתול בשדרה ובחזה. הצוואר נע מתוך האשראי שמעניקה לו תנועת הפיתול בחזה ואינו מתרחש באופן עצמאי. החיבור של תנועת הראש והשדרה יאפשר רכות וקלות בתנועת הראש. מתחים רבים בצוואר ובחגורת הכתפיים נובעים מתוך תנועה עצמאית של הראש אשר מנותקת מתנועת הגוף.

 

תיאור הפיתולים במאמר יתייחס רק לציר הפיתול של הגוף בהם ולא לאספקטים אחרים של התנוחות.

 

פיתול באוטיטה טריקונאסנא – פיתול בישיבה מזרחית עם גב זקוף

באוטיטה טריקונאסנא ציר הרוחב של הגוף עובר לאורך השדרה מהעקב האחורי עד הקודקוד וציר האורך יעבור מכף היד התחתונה עד לכף היד העליונה. אנו נשאף לפתל את הגוף סביב צירים אלו. אנו נשאף להתארך לאורך ציר הרוחב והאורך של התנוחה ולהתפתל לאורכם. בתנוחה זו השדרה מקבילה לרצפה וצירי הפיתול ישמרו את המסגרת של התנועה לאורך ולרוחב הגוף.

 

בכדי לאפשר פיתול מלא של הגוף נעבור דרך ציר הרוחב, מהשתרשות העקב, לאורך הגוף, עד לפתיחת האגן והחזה ולבסוף פיתול הראש, כשהמבט פונה כלפי האגודל בכף היד העליונה. ציר האורך יעבור לאורכן של הזרועות וחגורת הכתפיים כך שהחזה והגב יתפתלו לאורך הציר מבלי לאבד את הישורת ואת המסגרת החיצונית של התנוחה.

 

התנוחה המקבילה בישיבה תהיה פיתול בישיבה מזרחית עם גב זקוף. גם כאן מתרחש פיתול פתוח של הגוף לאורך ציר השדרה. קו הרוחב של הגוף יעבור לרוחב חגורת הכתפיים, עד לפיתול המלא בו הכתף האחורית תהיה בקו הכתף הקדמית, ושתיהן יחצו את מרכז האגן.הדמיון בפיתול בין שתי התנוחות מגולם בציר התנועה לאורך השדרה אשר משרטט את נתיב הפיתול בתנוחות.

 

פיתול באוטיטה פרשווקונאסנא – פיתול צידי בישיבה מזרחית

באוטיטה פרשווקונאסנא מתרחשת מתיחה צידית אינטנסיבית של הגוף לאורך ציר השדרה. השדרה איננה מקבילה לרצפה כמו בתנוחת המשולש אלא אלכסונית לו. ציר הפיתול של תנוחה זו יהיה, אפוא, אלכסוני אף הוא. האופי המיוחד של הפיתול בתנוחה זו מתרחש לאורך הישורת האלכסונית אשר מתפתלת על צירה.

 

בכדי לפתל את הגוף בתנוחה נתחיל את הפיתול מהעבודה של הרגל האחורית עד לקצות האצבעות של היד העליונה הנמתחת לאורך הגוף. הפיתול יתחיל , אפוא, מהשתרשות העקב ברגל האחורית, הידוק ופיתול הירך, סיבוב עצם הכסל של רגל זו כלפי מעלה, פיתול הבטן התחתונה, פיתול עצם החזה מעלה בחזית הגוף, ופיתול השכמה העליונה כך שהיא נעה כלפי מטה אל האדמה בגב הגוף ומאפשרת לעצם החזה לנוע כלפי מעלה לשמיים עם פיתול החזה. תנועת פיתול הראש, תבוא, בהמשך לתנועת פיתול החזה כך שהמבט פונה אל הזרוע הפנימית.

 

הפיתול המקביל בישיבה יהיה גם הוא לאורך הציר האלכסוני של הגוף. בתנוחה יש להקפיד כי שני צידי הגוף יתארכו באופן מאוזן מבסיס האגן כאשר הם שואפים להתארך כשהם מקבילים זה לזה, מבלי לקער את הקו העליון של צד הגוף וליצור מתיחת יתר על חשבון קיצור הקו התחתון של צד הגוף. לאחר שהשגנו התארכות מאוזנת של הגוף כשהיד משרטטת בהמשך לשדרה את הקו האלכסוני שלה ביחס לאדמה, ניתן לפתל את הגוף בעדינות על צירו.

 

הדמיון הברור בין התנוחות הוא הציר האלכסוני של השדרה.

 

תרגול בזוגות: לשתי תנוחות אלו יש וואריאציה לתרגול בזוגות המסייעת להבין את ציר התנועה ולהתפתל לאורכו. בן הזוג עומד לפני המתרגל אשר נמצא בתנוחה ומושך בקלות את קצות האצבעות של היד העליונה. המתיחה העדינה הזו נותנת תחושת כיוון ברורה למתרגל ומאפשרת לו להתפתל היטב לאורך ציר התנועה הרוחבי של התנוחה.

 

פיתול בפריווריטה טריקונאסנא - מריציהאסנא 3

בתנוחה זו מתבצע פיתול במעגל סגור, השדרה מתארכת ומתפתלת מעבר לרגל הקדמית. הפיתול דורש תנועת סיבוב אינטנסיבית מלאה לאורך כל ציר השדרה, כך שחזית הגוף תתפתל כולה לכיוון הגב. התנוחות הקודמות שהצגתי במאמר כללו פיתול פתוח לאורך ציר התנועה של השדרה בשונה מפיתול זה בו ציר השדרה מתפתל כולו לעבר הרגל הקדמית וסוגר מעגל אנרגטי.

 

בכדי לאפשר לשדרה להתפתל באופן מלא יש לפתל במלוא הטווח את כל חלקי הגוף מהעקבים עד לקודקוד. הבטן התחתונה מתרככת ומתפתלת כולה מבלי לשמוט את עצם הכסל בצד זה של האגן. שני צידי האגן נשארים מקבילים בעוד הבטן התחתונה מתפתלת כולה ומאפשרת את פיתול חגורת הכתפיים והראש.

 

בתנוחה זו לציר הרוחב לאורך השדרה ולציר האורך בין כפות הידיים יש משמעות. ציר הרוחב יאפשר את פיתול השדרה וציר האורך את תנועת הפתיחה והפיתול האינטנסיבי בחגורת הכתפיים.

 

התנוחה המקבילה בישיבה תהיה מריציהאסנא מס' 3. גם בתנוחה זו מתבצע פיתול סגור מעבר לרגל הכפופה. ציר האורך מבסיס האגן לקודקוד יתאר את פיתול השדרה וציר הרוחב בין כתף קדמית לאחורית יתאר את קו הרוחב כך ששתי הכתפיים בקו אחד, בקו האמצע של הגוף.

 

פריווריטה פרשווקונאסנא – פיתול צידי סגור בישיבה מזרחית

פווריטה טריקונאסנא היא תנוחה המתארת פיתול סגור בדומה לפריווריטה טריקונאסנא, כאן, בשל כיפוף הרגל הקדמית, סגירת המעגל הינה ברורה ביותר. בתנוחה זו הבטן התחתונה תתפתל אל מעבר לרגל הכפופה ובצמוד אליה בכדי לאפשר פיתול מלא של ציר התנועה האלכסוני של התנוחה. בדומה לפרשווקונאנאסנא ציר הרוחב של התנוחה הינו אלכסוני אף הוא ועליו להתפתל כך שהחזית של הגוף תפנה לאחור.

 

ציר האורך האלכסוני סולל את הדרך לפיתול מלא של השדרה. היד העליונה בדומה לפרשווקונאסנא מתארכת מעבר לראש בהמשך לשדרה. בכדי לאפשר פיתול מלא בחגורת הכתפיים, השכמה העליונה בגב תתארך מטה לכיוון האדמה, ותאפשר לעצם החזה להתפתל מעלה אל השמיים.

 

התנוחה המקבילה בישיבה תהיה פיתול צידי סגור בישיבה מזרחית. בפיתול זה אנו מניחים את המרפק של היד הקדמית מעבר לירך הנגדית ואת היד האחורית בצד האגן. השלב הראשון בתנוחה יהיה להתארך לאורך ציר השדרה האלכסוני של הגוף, מעצם הישיבה הנגדית עד לבית השחי של היד הקדמית. רק לאחר מכן נפתל את הגוף, בעזרת היד האחורית ונפתל את הגוף כלפי מעלה, כך שהכתף העליונה תהיה בקו הכתף התחתונה. יש להקפיד כי השכמה והכתף ביד התחתונה לא יבלטו לאחור. בכדי למנוע זאת יש להאריך זרוע תחתונה מהמרפק עד לכתף ולהדק את השכמה פנימה (עקרון פינוי המקום עליו דברתי במאמרים קודמים).

 

צירי התנועה של הגוף מעניקים לתרגול התנוחות מעין קריאת כיוון ועומק ומאפשרים כניסה עמוק פנימה. הם פותחים ערוצים אנרגטיים ומאפשרים חוויה פסיכו פיסית בתרגול. במילים אחרות אכן ניתן להגיד כי הם פותחים דלת לגן עדן.