כמה מילים על תנוחות יוגה

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​פורווטאנאסנא



שייכת לקבוצת הכפיפות לאחור

התנוחה מכונה השולחן בגלל הדמיון הצורני.

 

פירוש השם פורווא הוא מזרח. אוטאנה פירושו מתיחה. פירוש השם מכוון למתיחה אינטנסיבית לצד המזרחי של הגוף, לצד הקדמי של הגוף. (לפי החלוקה הקלאסית הצד המערבי של הגוף הוא גב הגוף בעוד המזרחי חזית הגוף. 

התנוחה מאפשרת פתיחה אינטנסיבית של בית החזה והכתפיים.

נקודות מפתח בתרגול התנוחה

 

תנוחת המוצא  -  דאנדאסנא

כפות הידיים - מנח כפות הידיים יכול להיות בכל כיווני התנועה. זו הזדמנות מצוינת לעבוד על הגמישות והתנועתיות של שורש כף היד. בתמונה כפות הידיים אוחזות קובייה מיוחדת, שיש במרכז שלה מוט אחיזה, מומלץ במיוחד למי שיש רגישות במפרק כף היד ורוצה להימנע מלשים עומס על המפרק. 

מתיחת הזרועות - יש להקפיד להאריך זרועות מעלה ולסובב אותן כלפי פנים- מהחוץ פנימה, זו לכיוון זו. פעולה זו מאפשרת את הידוק השכמות מהגב אל החזה וכן פתיחה טובה של מפרקי הכתף. 

פתיחה של האגן - ההידוק של הזנב לכיוון הפיוביס - עצם הערווה ופתיחה של המפשעות הקדמיות - האזור בין עצמות הכסל לירך העליונה, מתאפשרים בשל השתרשות כפות הרגליים. 

עבודת הרגליים- הרגליים צמודות ויש התארכות לכיוון האגן, סיבוב של הקרסול החיצוני פנימה ושל הירכיים הפנימיות פנימה בעוד הירכיים החיצוניות מתהדקות זו לזו. הרגליים עובדות כמו באד אסנא ועליהן האחריות ליצור את המנוף לפתיחת בית החזה. 

שימוש בקובייה - וואריאציה שלפנינו נעשה שימוש בקוביות על מנת להגביהה את הידיים ולאפשר פתיחה טובה יותר של בית החזה והכתפיים. ההגבהה של הידיים מרככת את מפרק הכתף ומאפשר להגדיל את טווח התנועה.

כמו כן מאחר והחלק הקדמי של הגוף גבוהה יותר ניתן להעביר עוד משקל לכפות הרגליים ודרך ההשתרשות שלהן להרים גבוהה יותר את האגן.